Regionens Hus
1.500 medarbejdere fra 15 forvaltninger samlet på 13.000 kvadratmeter, under et tag. I Regionens Hus i Göteborg skal samlokalisering og en aktivitetsbaseret måde at arbejde på bidrage til øget interaktion og uventede samarbejder. Kontoret afspejler regionens værdier om en attraktiv, moderne arbejdsplads som er tilgængelig for alle.
En ny bygning på 15 etager i mørkegrønt glas skaber en kontrast til den hvide, restaurerede gamle og storslåede stationsbygning i forgrunden. Bygningerne skiller sig ud og fremhæver hinandens unikke udseende på tydelig vis, i et sympatisk samspil af nyt og gammelt.
Det nye Regionens Hus er tegnet af White Arkitekter, som er inspireret af det grønne landskab i Västergötland. Huset er det første i en række af store projekter, som skal danne en ny bydel mellem Centralstationen og Göta älv. Abako Arkitektkontor har projekteret al den løse indretning i projektet. Interiøret er tilknyttet til facaden og afspejler regionens natur i form af farver og vandløb.
Kommunikation og orientering
I Regionens Hus skal 1.500 medarbejdere fra 15 forskellige virksomheder samlokaliseres under et tag. En aktivitetsbaseret måde at arbejde på implementeres i arbejdsmiljøet, der er tilpasset til virksomheden. En effektivisering, der fremmer både måden at arbejde på samt økonomien og miljøet.
– Vi har arbejdet meget med nøgletal for at udnytte arealerne optimalt. Antallet af personer i bygningen kan variere meget og det gælder om at skabe et interiør, hvor alle medarbejdere kan finde en arbejdsplads, der er tilpasset til dagens opgaver. Interiøret skal føles attraktivt og indbydende uanset hvor mange der befinder sig i huset, siger AnneMerete Sørensen, projektansvarlig indretningsarkitekt hos Abako.
Udfordringen i Regionens Hus er ikke at finde en arbejdsplads, der findes nemlig hele 2.500 siddepladser at vælge imellem, men at finde den rigtige plads, hvor møbler og interiør understøtter det arbejde, der skal udføres. Derfor har en god orientering været en central del af projektet.
– Vi har arbejdet med en horisontal og vertikal måde at orientere sig på i huset. Alle etageplan har tre aktivitetsbaserede arbejdszoner med hver sin farvepalet, samt møbelkoncepter der repræsenterer Västergötlands forskellige vandløb og skaber genkendelse.
Vandløbene symboliserer kommunikation og bliver i projektet lig med de tre arbejdszoner. De adskilles tydeligt via farver og interiørets funktion, som skal understøtte den type arbejde, der udføres i zonen. Fra et livligt miljø med samarbejde i zonen Älven til et roligt tempo med individuelt arbejde i zonen Bäcken og endelig helt koncentreret arbejde i stille omgivelser i zonen Sjön.
Den vertikale kommunikation er inspireret af Göteborgs parkmiljø rundt om kanalen med blå nuancer, der symboliserer vandet længst nede i huset, og grønne toner højst oppe i huset i den metaforiske trækrone. En vertikal farvepalet adskiller husets etageplan fra hinanden. Farverne synes først og fremmest i gardinerne og i etagernes lounge-områder, der er centreret omkring trappeopgange og elevatorer. Disse lounges fungerer som hjemsteder for de forskellige virksomheder og er vigtige for at skabe en samhørighed og identitet hos medarbejderne.
– Vi har valgt at bringe naturen ind i kontorhuset. Der findes videnskabelige belæg for at naturen bidrager til et sundhedsfremmende arbejdsmiljø, hvor medarbejdere trives og føler sig trygge, siger AnneMerete Sørensen.
Et miks af nyt og gammelt
Input interior har været med til at realisere Abakos indretningskoncept. Cathrine Wassén, projektleder hos Input interior i Göteborg, har koordineret indkøb, leverancer og montering af al ny indretning. I projektet har man endda genanvendt omkring 60 procent af indretningen fra de sammenlagte virksomheder.
– Det er et miks af genbrug og nyt, hvilket ikke bare er godt for økonomien og bæredygtigheden i projektet, men også bidrager til et levende miljø, siger Cathrine Wassén.
Der skabes en fin balance mellem interiørets naturmateriale, som hovedsageligt er træ, og husets rå glaspartier og stålkonstruktion. Ask er anvendt til store dele af møblementet, da det går godt i spænd med egetræet i huset.
– Jeg er stolt over hvordan hele projektet udtrykker vores nordiske kulturarv med mange lokalproducerede møbler, både nye og eksisterende. Vi har fået meget træ ind og en diskret farvepalet fra naturen, der går tone i tone gennem projektet, men tillader sig at stikke ud i udvalgte dele såsom i lounges og på ”hjemsteder”. Møbelkonceptet er æstetisk bæredygtigt og møblerne vil ældes med ynde. Projektet afspejler ganske enkelt en stil og ikke en trend, siger AnneMerete Sørensen.