Fremtidens klasseværelse
I takt med skolens udvikling forandres behovene også. Hvilke krav skal indretningen af fremtidens skole opfylde, og hvilke funktioner skal den understøtte?
Der er stigende fokus på læringsmiljø, det vil sige miljøet, som understøtter individuelle behov hos både elever og undervisere. I fremtidens klasseværelser giver det traditionelle klasseværelse plads til en ny fleksibel indretning hvor behovstilpasset indretning er i fokus. Grundlaget for læringsmiljøet stammer fra forskellige situationer, hvor undervisning er blevet gennemført i tusindvis af år. I moderne tider hjælper de med at tilpasse undervisning og indretning til hver enkelt elevs behov, ambitioner og forhold. De fem situationstyper; Scenen, Laboratoriet, Grotten, Lejrbålet og Vandhullet kan hver for sig eller sammen indgå i fremtidens klasseværelse.
Scenen
Den mest traditionelle og klassiske form for undervisning hvor personen fra scenen er den, der når ud, berører og påvirker sit publikum. Til præsentation, gennemgang og forelæsning.
Laboratoriet
Via praktiske stunder får eleven mulighed for selv at prøve, eksperimentere og skabe. Et sted for innovation, kreativitet og evnen til at opfinde. Et udforskende miljø for både individuelt arbejde og arbejde i grupper.
Grotten
En afgrænset plads til koncentration og separat arbejde. Med reducerede syns- og lydindtryk skabes forudsætninger for koncentration, refleksion og analyse.
Lejrbålet
Stedet som afspejler en flere tusind år gammel tradition for at samles og lytte til fortællinger og historier, som viderefører vores kundskab og kultur. Et sted til møder, diskussion og refleksion samt samarbejder og fordybelse i mindre grupper.
Vandhullet
Et interagerende og socialt samlingssted, hvor dialogen er i fokus. Et sted for livlige samtaler, spørgsmål og udveksling af informationer. Ved vandhullet agerer alle deltagere lærer og elev.