20 år med Vårmässan

Når Vårmässan åbner, er det tyvende gang i træk, at sæsonens nyheder og trends præsenteres i Sydsveriges største indretningsmesse for offentligt miljø.

Året er 1999. ”… baby one more time” med Britney Spears lyder fra alle højttalere, frisørerne laver midterskilning, og millenniumbug’en er på alles læber. Samtidig får nogle medarbejdere i Input interior i Malmø en idé. Da deres kunder og arkitekterne i Skåne sjældent havde mulighed for at tage til de internationale møbelmesser i fx Stockholm eller Köln, ville man give dem en mulighed for alligevel at møde branchekolleger, lade sig inspirere og opleve et udvalg af de produkter og nyheder, der blev vist på de større fagmesser. ”Det meste af det bedste”, som medarbejderne selv beskrev eventen for 20 år siden.

– Det var det udgangspunkt, vi havde, da vi startede Vårmässan for vores kunder og partnere i Skåne. De havde sjældent mulighed for at rejse til messer i Stockholm, så vores initiativ var meget værdsat, både hos dem og vores leverandører, fortæller Lennart Jonsson, sælger og projektleder i Input interior og gennem flere år en af arrangørerne af Vårmässan.

 

 

En nervös start

De første messer fandt sted i Slagthuset i Malmø. Det industrielle look, stor loftshøjde og åbne flader gjorde lokalet til et perfekt sted for messer og udstillinger. En kold forårsdag i marts 1999 slog Input interior dørene op til sin egen minimesse. Invitationerne var sendt ud, premierenerverne lå i luften, og ingen havde nogen anelse om, at messen nogle år senere ville blive det sydlige Sveriges mest besøgte designevent.

– Det første år deltog knap 20 leverandører. Jeg kan også huske, at vi havde sendt masser af invitationer ud, men var nervøse for, om der kun ville dukke 100 gæster op. Da tiden begyndte at nærme sig, kunne vi mærke, at interessen var kæmpestor, og vi blev i stedet nervøse for, om der ville være plads til dem alle, fortæller Lennart Jonsson.

Men alt gik over forventning. Der kom hele 150 gæster sammen med lokale medier, der rapporterede om, hvordan trends i kontorindretningen var begyndt at tilpasse sig de der ”moderne, mobile tingester”, som alle var begyndt at bære rundt på.

– Det var lykkedes at skabe noget anderledes, fortsætter Lennart. På den tid var de fleste mindre fagmesser meget traditionelle, enkle stande på række med en skærmvæg til næste afgrænsede stand. En typisk struktur, som vi ville udfordre og i stedet skabe en åben plads, hvor arkitekter, kunder og indkøbere kunne mødes. En messe med fokus på indretning, men hvor rammerne er mindst lige så vigtige med fx en inspirerende plads, god mad, tankevækkende foredrag og forskellige former for underholdning. Det er et koncept, vi har udviklet og arbejdet med, og som ligger til grund for det, Vårmässan betyder i dag.

 

 

Mennesker, mad og minder

I takt med at både antallet af leverandører og besøgende voksede, var det snart på tide at forny sig og udvide arealet. I 2004 styrede Vårmässan mod Luftkastellet lige uden for Malmø, en bygning, hvor vinduer fra gulv til loft giver en vidstrakt udsigt over Øresundsbron.

– Det er et fantastisk lokale, men vi var bekymrede over beliggenheden uden for byen. Ville gæsterne virkelig tage derud? Så arrangerede vi gratis busser, der kørte i pendulfart i dagens løb. Det blev virkelig populært og er noget, vi er fortsat med, nu da vi holder messen i vores egne showrooms lige uden for city.

I takt med flytningen til egne lokaler kunne Vårmässan også præsentere sit helt eget Input Food Market med en menu skabt af nogle af regionens bedste kokke.

– Vi er trods alt i Skåne, og her er maden vigtig. Vi har lagt stor vægt på god kvalitet og smag med lokale råvarer. Der er altid en meget dejlig stemning ved frokosterne, som glider over i aftenens after work.

Messen har også haft sin del af uforudsete begivenheder. Gennem årene har alt fra strømafbrydelse til p-vagter, der gav bøder til samtlige gæster, skabt uforudsete udfordringer for arrangørerne.

– Situationer som vi kan le ad i dag, men som var stressende dengang. Der er flere minder at se tilbage på. En af mine favoritter er fra 2015, da Giovanna Castiglioni, datter af designeren Achille Castiglioni, gav en forelæsning. Hun fortalte om sin fars arbejde og filosofi og sit eget arbejde med at varetage hans designarv, husker Lennart Jonsson.

– Vi er glade for, at vi stadig udfylder en vigtig funktion for de kunder, indkøbere og arkitekter, der ikke har mulighed for at tage til de store fagmesser. Sidste år var der over 700 besøgende. Vårmässan er helt enkelt et mødested for rigtig mange mennesker fra forskellige brancher. Det er det koncept, vi fortsat ser frem til at udvikle og udfordre. Men først og fremmest er der fokus på årets jubilæum, som naturligvis vil få lidt ekstra guldstøv, afslutter Lennart Jonsson.

 

 

Lad os kontakte dig

Giv os dine oplysninger, så vender vi tilbage

Tak for din henvendelse

Vi vender tilbage til dig så hurtigt som muligt.

Til formularen
Ups

Der opstod en fejl, prøv igen.

Til formularen