Runnerydsskolen
At give alle elever samme mulighed for at lykkes var målsætningen, da Runnerydskolen i Nässjö byggede om. For at nå målet blev et aktivitetsbaseret læringsmiljø helt centralt.
Skolen har både renoveret og udvidet sine lokaler for at give plads til næsten 600 elever, fra børnehaveklasse og op til sjette klasse. En mindst lige så vigtig del af projektet har været at satse på et moderne interiør, der støtter både elever og lærere og også opmuntrer til sociale udvekslinger. Her har man ladet det traditionelle kateder og bænkerækkerne i klasselokalet udgå og har taget skridtet ind i fremtidens læringsmiljø.
Landskaber i rummet
Det aktivitetsbaserede skolemiljø lader elevernes behov være i centrum, samtidigt med at det fungerer som en støttepæl for undervisningen. Afhængigt af hvordan opgaverne ser ud, kan eleverne selv vælge hvordan de vil arbejde – stående ved et højere bord eller siddende i en blød sofa. Fokus er lagt på fleksibilitet og valgmuligheder.
– Klasseværelsernes indretning har fået form som et landskab i forskellige højder. Dette gør at man er både akustisk og visuelt beskyttet fra andre og kan skabe rum i rummet. Elever, som har behov for at arbejde i et specielt miljø eller på en separat arbejdsplads, behøver ikke at sidde mere anderledes end de andre, fortæller Joakim Wahlstedt hos Input interior, som har projektledet og leveret indretningen.
Hjernegynmastik på skemaet
Sofaer og lænestole med høje ryglæn bliver til et separat sted for dem, der behøver fred og ro. Børn og unge er aktive og har et stort behov for at få udløb for deres kreativitet.
– I denne type læringsmiljø er det tilladt at røre sig, hvilket indebærer at hjernen aktiveres og stimuleres, siger Joakim Wahlstedt og fortsætter:
– Der er også et ergonomisk aspekt i det, hvor vi plejer at sige at den næste stilling er den bedste. Mange tror at arbejde i miljøer som disse vil være rodet, men mine erfaringer siger mig at det vil være præcis det modsatte, afslutter han.